Yks, kaks, hyppy!

ykskakshyppy

– Yks, kaks, hyppy! -kampanja innosti kansalaisia liikkumaan yhdessä

Kuopiossa, Jyväskylässä ja Mikkelissä kannustettiin kesän ja syksyn 2014 aikana asukkaita yhteisvoimin liikkumaan ja pitämään huolta omasta hyvinvoinnistaan ruutuhyppelyn ympärille rakennetun kampanjan avulla. Yks, kaks, hyppy! -kampanjassa osoitettiin, ettei liikkuminen ja mukava yhdessä tekeminen ole välineistä kiinni vaan riittää kun on hiekkaista maata sekä tikku ruutujen piirtämiseen ja varsinainen hauskuus voi alkaa.

Idean taustalta löytyy sovellus Funtheory-ajatuksesta, jonka mukaan hauskuus ja yksinkertaisuus voivat muuttaa ajatuksiamme ja käyttäytymistämme positiivisempaan suuntaan. Kampanjassa herätettiin samalla henkiin perinteinen pihaleikki, joka on liikunta- ja yhdessäolomuotona helppo ja kaikkien toteutettavissa.

Kampanjassa toteutettiin 24.5.–24.9.2014 avoin kilpailu, jossa kuka tahansa ruutuhyppelystä innostunut sai ladata tai linkittää oman videonsa kampanjan Facebook-sivulle. Kilpailusarjoja oli kaksi; kilpailla sai joko yksilö- että yhteisösarjassa. Yksilösarjassa palkittiin videonsa ladannut yksityishenkilö, yhteisösarjaan pystyi osallistumaan esim. oman videonsa ladannut työyhteisö, järjestö, koululuokka tai kaveriporukka.

Kampanjan päätyttyä kilpailuraati valitsi molemmista sarjoista viisi parasta klippiä loppukilpailuun. Kummankin sarjan lopulliseksi voittajaksi valikoitui kampanjasivulla eniten tykkäyksiä kerännyt klippi. Molempien sarjojen voittajat palkittiin 500 euron lahjakortilla. Lisäksi kaikkien osallistujien kesken arvottiin tavarapalkintoja.

Kampanja esillä kaupunkien kesätapahtumissa

Kampanja sai lähtölaukauksen 24.5. aurinkoisella Kuopion torilla, jossa ruutua hyppäsi yli 150 kuopiolaista. Ikä ei Kuopiossa ollut hyppäämisen esteenä, nuorin hyppääjä oli parivuotias ja vanhin täyttänyt 80.

Myöhemmin kesän ja syksyn aikana kampanja oli mukana 38:ssa erikokoisessa ja -näköisessä tapahtumassa kampanjakaupungeissa. Ruutua hypättiin eri-ikäisten asukkaiden kanssa koko kesän ja alkusyksyn ajan. Hyppääjiä oli tuhansia. Kampanja osallistui lokakuussa 2014 Ateenassa järjestettyyn WHO:n kansainväliseen Healthy Cities -konferenssiin. Konferenssivieraat saivat myös mahdollisuuden hypätä ruutua.

Ministerit näyttivät mallia

Kampanjan toteuttivat Kaste-ohjelma, Terveempi Itä-Suomi -hanke sekä Kuopion, Jyväskylän ja Mikkelin kaupungit, jotka yhdessä haastoivat kaikenikäisiä kuntalaisia, mutta myös yhdistyksiä, järjestöjä, kouluja, työpaikkoja ja muita yhteisöjä osallistumaan kilpailuun.  Kampanjan kummeina toimivat ministerit  Paula Risikko ja Susanna Huovinen.  Heidän tyylinäytteensä ovat osoitteessa: www.facebook.com/ykskakshyppy.  Kampanjan Facebook-sivuilta voit käydä kurkistamassa kampanjatunnelmia; kuvia ja videoita matkan varrelta. Sivuilta löytyvät myös kampanjakilpailun yksilö- ja yhteisösarjojen voittaja-videot.

Lisätietoja kampanjasta:

Tarja Tapaninen
Hankekoordinaattori/TERVIS-hanke: 
044 717 9668, tarja.tapaninen@kuh.fi,  
Taru Kokkonen
Tiedottaja/Kuopion kaupunki:
044 718 4024, taru.kokkonen@kuopio.fi,
Emmi Hyvönen
viestintäpäällikkö/Jyväskylän kaupunki:
050 312 5370, emmi.hyvonen@jkl.fi,
Satu-Mari Tolonen
viestintäpäällikkö/Mikkelin kaupunki:
040 129 4350, satu-mari.tolonen@mikkeli.fi


Materiaalia:
kilpailusäännöt
pihaleikkejä (esite)
Hyppää kokoukseen! (kylttipohja)
    

     

                                                         

 

 

 

 

 

 

Mainokset